Sidor

lördag 10 september 2016

Om

Här på bloggen kan ni följa vårt arbete inom ämnet Hem- och konsumentkunskap. Vi som arbetar här heter, Barbro Dillström och Nataliya Jonsson.


Vi träffar eleverna i perioder under fotograferna har vi plockat citat från eleverna utvärderingar. Vi använder oss av läroboken Hem och konsumentkunskap, interskol. Flera av recepter är hämtade. därifrån.


Detta är en blogg som driver av Susan Moshi.


Välkomna!






fredag 9 september 2016

Den 2016 09 07 Åk 9


Vi arbetade också denna gång med rätt och felfrågor om bröd, gryn, mjöl och pasta. Därför att arbetssättet var engagerande med livliga diskussioner. Reflektionsfrågor om vad eleverna själva kan göra för miljön engagerade dem. Sedan arbetade med livsmedelsmärkning och andra miljösymboler. Den pratiska uppgiften bestod av fetaostlax med grönsakspasta. Se bild.












Elevreflektion. "Lektionen har varit bra för att vi fick arbeta med olika uppgifter som vi fick göra allt tillsammans". "Jag tyckte laxen var färgglad med spenatpasta och morötter och squash". Detta kan verkligen bli en maträtt jag prover hemma. "Jag åt bara av pastan eftersom jag inte äter lax med det gick bra".





Den 2016 08 31 Åk 9


Vi arbetade med rätt och felfrågor om grönsaker och rotfrukter. Hur de produceras och transporteras samt hur de påverkar miljö och hälsa. Sedan valde vi och beräknade kostnader för grundutrustning till rengöring till vårt "Bostadsprojekt". Vi i fortsatte med en introduktion till reklamens värld och reklampåverkan, diskuterade i liten och stor grupp. Vegetarisk lasagne, rotfruktschips och tomatsallad tillagades. Se bilden.






Elevreflektion. "Lektionen var rolig men tuff". "Vi fick göra tre rätter och vi var trötta efter en ansträngande dag". "Det var lite svårare maträtter att göra men allt gick bra, alla tyckte det var gott. Jag behöver äta mera potatis för det är gott".







Den 2016 08 24 Åk 9


Vi började terminen med att repetera ämnets syfte, centrala innehåll, kunskapskrav och hur undervisningen ska genomföras. Eleverna valde köksredskap och köksmaskiner som kommer att användas senare till sitt "Bostadsprojekt". I uppgiften ingick också att beräkna kostnader för dessa. Vi bakade rulltårta, som ni kan se på bilden och en livsstilsenkät genomfördes och diskuterades i slutet av lektionen.






Elevreflektion. "Lektionen har varit fantastisk". Den motsvarade verkligen mina förväntningar. Bra med livsstilsenkäten, den får oss att tänka efter. Bakverkets utseende var verkligen vackert. Jättegott var det, syltens konsistens var inte lika bra som den man köper i affären. Vi borde göra mera uppgifter om att flytta hemifrån eftersom det är intressant och viktigt.